Ghid Inscriere Cresa / Gradinita 2025-2026

4 martie 2025
  • Crese
  • Gradinite
  • Scoli
  • After-School
  • Centre Educationale
  • Cursuri si Ateliere

Informațiile prezentate în acest articol sunt bazate pe resursele oficiale ale Ministerului Educației. Ne-am propus să simplificăm și să adaptăm aceste informații pentru a fi mai accesibile și mai ușor de înțeles.

Image by freepik

 

1.    Care este calendarul înscrierilor/reînscrierilor pentru anul școlar 2025-2026?

 

  • Reînscrieri
    19 - 23 mai 2025

     

  • Înscrieri Etapa 1
     26 mai - 13 iunie 2025 (Colectarea cererilor se face până pe 30 mai 2025)

     

  • Înscrieri Etapa 2
    16 iunie - 7 iulie 2025 (Colectarea cererilor se face până pe 20 iunie 2025)

     

  • Înscrieri Etapa de ajustări
    18 - 28 august 2024

     

  • Final
    29 august 2025

 

 

Calendarul detaliat aici

*Reînscrierea se referă la solicitarea menținerii copilului în aceeași unitate în care este deja înscris pentru următorul an școlar (2025-2026). De exemplu, dacă copilul dumneavoastră este deja înscris într-o grădiniță/creșă și doriți să rămână acolo, trebuie să depuneți un dosar de reînscriere.

2.    La ce unități (creșe/grădinițe) putem solicita înscrierea copilului?

  • La orice creșă/grădiniță din apropierea domiciliului/reședinței sau din apropierea locului de muncă. Este necesară prezentarea documentelor justificative (vezi lista documentelor necesare).
  • Puteți opta să înscrieți copilul la orice creșă/grădiniță care încă are locuri libere după perioada de reînscrieri. Totuși, trebuie să țineți cont că se aplică criterii de departajare (vezi criteriile de departajare).

3.    Ce vârstă trebuie să aibă copilul pentru a fi înscris?

Pentru înscrierea la creșă, copilul trebuie să aibă între 3 luni și 3 ani (în limita locurilor disponibile). La grădiniță, pot fi înscriși copii cu vârsta între 3 și 6 ani. Este prioritizată includerea întregii generații de copii cu vârsta de 4 ani în grupa mijlocie, iar pentru cei de 5 ani este necesară includerea în grupa mare a întregii generații.

4.    Care sunt criteriile de departajare în cazul în care numărul de cereri este mai mare decât numărul locurilor disponibile?

Criteriile de departajare sunt împărțite în Criterii Generale și Criterii Specifice fiecărei unități în parte.

Pentru Creșe (nivel antepreșcolar), Criteriile Generale includ:

  • Copilul are vârsta de 2 ani împlinită până la sfârșitul anului calendaristic în curs (până la finalul anului 2025).
  • Domiciliul sau locul de muncă al unuia dintre părinți/reprezentanții legali se află în apropierea unității la care se depune dosarul de înscriere.
  • Ambii părinți sau parintele unic sau reprezentantul legal lucrează sau prezintă adeverință de reintoarcere la serviciu sau părintele nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului. Adeverința trebuie adăugată la dosarul de înscriere și să precizeze că intoarcerea la locul de muncă se face în 30 de zile de la începutul anului școlar.  În cazul celor care dețin SRL/PFA, e nevoie dep prezentarea dovezii existenței unei activități de acest tip.
  • Cel puțin unul dintre părinți/reprezentanții legali urmează o formă de învățământ la zi;
  • Există un document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • Există un document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie monoparentală)/ existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă);
  • Cel puțin unul dintre părinți/părintele unic/reprezentantul legal al copilului se încadrează în una dintre situațiile: (i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă;
  • Părintele/reprezentantul legal are un alt copil minor în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a) și/sau un alt copil deja înscris la unitate în anul școlar pentru care se face înscrierea. Există și criterii de departajare specifice fiecărei unități, acestea fiind elaborate de fiecare unitate de învățământ și se aplică după aplicarea criteriilor generale. Se vor solicita din partea unității documente doveditoare pentru îndeplinirea acestor criterii specifice (unde este cazul).

Pentru înscrierea la Grădinițe (nivel prescolar), criteriile generale includ:

  • Copilul are vârsta de 4 sau 5 ani împlinită la începutul anului școlar (1 septembrie 2025).
  • Domiciliul sau locul de muncă al unuia dintre părinți/reprezentanții legali se află în apropierea unității la care se depune dosarul de înscriere.
  • Cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la zi;
  • Există un document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile Legii nr.272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • Există un document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie monoparentală)/ existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă);
  • Ambii părinți/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează sau cel puțin unul dintre ei se încadrează în una dintre situațiile: (i) pensionat în conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă;
  • Există un certificat medical de încadrare în grad de handicap al copilului și/sau un certificat de orientare școlară și profesională eliberat de CJRAE/CMBRAE;
  • Există un frate/o soră înmatriculat/înmatriculate în aceeași unitate de învățământ, în anul școlar pentru care se face înscrierea.

5.   Ce documente sunt necesare pentru dosarul de înscriere la Creșă sau Grădiniță?

  • Cerere-tip în care se vor completa trei opțiuni (trei unități de învățământ)
  • Copie a certificatului de naștere al copilului;
  • Copii ale actelor de identitate ale părinților/reprezentantului legal;
  • Adeverință de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentantul legal sau adeverință privind perioada concediului de creștere și îngrijire a copilului, pentru tipul de program prelungit, respectiv pentru înscrierea în învățământul antepreșcolar;
  • Alte documente doveditoare care sunt necesare pentru criteriile generale sau specifice de înscriere și care sunt analizate în timpul procesului de înscriere.
  • (dacă este cazul) În situația transmiterii prin e-mail sau prin poștă a cererii-tip, părintele va transmite unității de învățământ o declarație pe propria răspundere cu privire la veridicitatea informațiilor completate în cerere.
  • (dacă este cazul) Dovada modului în care se exercită autoritatea părintească în cazul părinților divorțați și informații privind părintele la care a fost stabilită locuința minorului.

La începerea anului școlar, se adaugă la dosarul deja depus la înscriere următoarele documente:

  • Adeverință de la medicul de familie în care se menționează că respectivul copil este sănătos clinic; această adeverință este necesară în prima zi de prezentare a copilului în unitatea de învățământ;
  • Avizul epidemiologic/dovada de vaccinare întocmit(ă) conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății, cu privire la intrarea copilului în colectivitate, eliberat de medicul de familie al copilului cu maximum 5 zile înainte de începerea frecventării unității.

Indiferent de modalitatea de depunere a dosarului (personal sau online), este necesară validarea dosarului la unitatea la care se solicită înscrierea. Părintele sau reprezentantul legal trebuie să prezinte actul de identitate propriu și certificatul de naștere al copilului, în original, precum și copii ale acestora, pentru a fi certificate conform cu originalul de către membrul desemnat din cadrul comisiei de înscriere de la nivelul unității de învățământ.

 

În vederea evitării aglomerației, unitățile de învățământ asigură posibilitatea programării telefonice a părinților/reprezentanților legali pentru completarea și/sau validarea cererilor-tip de înscriere. Un membru al comisiei de reînscriere/înscriere și distribuire va realiza programarea telefonică. Aceasta nu presupune crearea unei liste de preînscrieri și/sau acordarea unei priorități la înscriere. Acest lucru înseamnă că nu este importantă ordinea depunerii dosarelor în criteriile de înscriere. Un dosar depus în prima zi poate fi egal cu unul depus în ultima zi de înscrieri.

 

6.   CARE SUNT ETAPELE DE ÎNSCRIERE?

  1. Prima etapă (în care se colectează și se procesează cererile-tip de înscriere și documentele depuse/transmise de părinți/reprezentanții legali)
    Părinții pot ridica dosarele respinse de la unitatea de învățământ la care au fost depuse, în 5 zile lucrătoare de la data afișării rezultatelor finale ale etapei. (data afișării rezultatelor finale ale etapei I: 13 iunie 2025)
  2. A doua etapă - în care este asigurată înscrierea, pe locurile libere rămase, a copiilor respinși în etapa anterioară. În această etapă se colectează și se procesează noile cereri-tip de înscriere, cu alte trei opțiuni și documentele depuse/transmise de părinți/reprezentanții legali, folosind SIIIR și având la bază aplicarea criteriilor de departajare. În mod similar cu activitățile derulate în etapa I, în această etapă se derulează trei faze, respectiv
    Părinții pot ridica dosarele respinse de la unitatea de învățământ la care au fost depuse, în 5 zile lucrătoare de la data afișării rezultatelor finale ale etapei. (data afișării rezultatelor finale ale etapei a II-a: 7 iulie 2025)
  3. Etapa de ajustări, derulată la nivelul inspectoratului școlar, în care se colectează și se procesează noi cereri-tip de înscriere și documentele depuse/transmise de părinții/ reprezentanții legali ai copiilor care:
    1. nu au participat la primele două etape sau
    2. nu au fost înscriși din diferite alte motive;

Înscrierea se realizează pe locurile rămase libere, precum și în funcție de suplimentările de locuri pe care le pot publica inspectoratele școlare. În această etapă se soluționează cu prioritate cazurile copiilor de 4 și 5 ani împliniți la începutul anului școlar rămași neînscriși și cazurile copiilor care au solicitat înscrierea în clasa pregătitoare din învățământul primar și nu au fost admiși ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE

- cazurile copiilor de 2 ani care solicită înscrierea în învățământul preșcolar, cu respectarea prevederilor art.30 alin (1) din Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023, cu modificările și completările ulterioare.

 

7. DE UNDE POT PRIMI PĂRINŢII INFORMAŢII SUPLIMENTARE?

  • canale de comunicare online ale inspectoratelor şcolare și ale unităților de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar

  • direct de la unitățile de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar.

  • prin intermediul liniei telverde (la nivelul inspectoratului școlar). 

Reclama ta Aici!
  • Crese
  • Gradinite
  • Scoli
  • After-School
  • Centre Educationale
  • Cursuri si Ateliere